Na przestrzeni ostatnich dwóch dekad „Trendownia” stała się jednym z kluczowych wydarzeń dla praktyków logistyki i produkcji w Polsce. Tu nie tylko analizujemy zmiany, które już się dokonały, ale przede wszystkim patrzymy w przyszłość – by jej nie przegapić. Warto podsumować co już za nami, a na jakie wyzwania trzeba się przygotować: Jakie technologie zmienią zasady gry w sieciach dostaw i produkcji? Czy logistyka kosmiczna przestaje być science fiction? Jak bio- i nanotechnologie mogą zrewolucjonizować procesy produkcji? Czy mechanika kwantowa może być przydatna w logistyce? Zmiany nadchodzą szybciej, niż nam się wydaje. To, co jeszcze wczoraj było futurystyczną wizją, dziś staje się rzeczywistością. Zapinamy zatem pasy i startujemy – bo przyszłość nie będzie czekać!
Czy AI zastąpi heurystykę w logistyce? A może to tylko kolejne narzędzie w rękach specjalistów? W rzeczywistości, optymalizacja tras, magazynowania i dostaw wymaga połączenia obu podejść – AI zapewnia szybkość i adaptację, a heurystyki gwarantują interpretowalność i kontrolę. Logistyka nie może skupiać się wyłącznie na kosztach – przewaga konkurencyjna rodzi się tam, gdzie technologia idzie w parze z elastycznością i innowacją. Przykład Solvertech w e-commerce pokaże, że skuteczna optymalizacja jest możliwa wraz z nastawieniem na doświadczenia klientów. A co jeżeli naszym systemem ERP jest SAP, czy to też jest możliwe? Klucz tkwi w umiejętnym łączeniu technologii i jakości wdrożenia, którego AI nie zapewni. Standaryzacja jest bardzo pomocna, ale custom development w obszarze optymalizacji jest również możliwy – i wcale nie musi być drogi.
W ciągu ostatnich 20 lat logistyka przeszła głęboką transformację dzięki rozwojowi technologii IT – od RFID i korzystania z chmury obliczeniowej po cyfrowe bliźniaki i AI. Sztuczna Inteligencja w IT to nie tylko usprawnienie procesów, ale realna zmiana reguł gry – rozwój technologii, dzięki dostępności GPU spowodował ogromne przyspieszenie w realizacji różnorodnych use-case’ów i stał się game-changerem całego łańcucha dostaw. AI wspiera dziś decyzje, usprawnia automatyzację oraz tworzy predykcje naszych działań w modelu pro-aktywnym. Nie zapominajmy jednak, że to nadal człowiek decyduje, jak ją wykorzystać i na jakich warunkach z niej korzystać w swoim biznesie. W centrum logistyki przyszłości zawsze znajdowała się suwerenność danych – pytanie; kto ma dzisiaj do nich dostęp, gdzie dane są przetwarzane oraz jaką mamy nad nimi kontrolę. To nie technologia zmienia logistykę – to decyzje ludzi, którzy mają odwagę z niej mądrze korzystać.
20 lat dojrzewania intralogistyki to historia przejścia od papierowych list do inteligentnych, zautomatyzowanych magazynów. Pokażemy, jak technologia, doświadczenie i odwaga firm takich jak R5PL i Quantum tworzyły nowoczesną logistykę – elastyczną, wydajną i gotową na przyszłość. Współczesny magazyn nie chce być nowoczesny, musi taki być…
Czy branża logistyczna może być dostępna dla osób z niepełnosprawnościami? Doświadczenia Amazon Fulfillment Poland sp. z o.o. i Towarzystwa GEST jednoznacznie pokazują, że jest to nie tylko możliwe, ale przynosi wymierne korzyści wszystkim stronom. Podczas tej inspirującej sesji, dwaj eksperci – Agnieszka Staręga (Senior HR Manager z Amazon Fulfillment Poland sp. z o.o.) oraz Olgierd Kosiba (Prezes GEST) podzielą się historią pięcioletniej współpracy, która zmieniła oblicze inkluzji w sektorze logistycznym.
W trakcie prezentacji poznamy szczegóły pionierskich programów MigaMY i HOMER, które stały się odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby rynku pracy. Prelegenci przedstawią drogę od identyfikacji wyzwań, przez projektowanie rozwiązań, aż po skuteczne wdrożenie projektów związanych z dostępnością miejsc pracy. Podczas sesji prelegenci podzielą się praktycznymi doświadczeniami z wdrażania programów inkluzywnych pokażą, jak przełamywać bariery w zatrudnieniu oraz jakie konkretne rozwiązania sprawdzają się w codziennej praktyce. To unikalna okazja, by poznać sprawdzone metody budowania środowiska pracy prawdziwie otwartego na różnorodność, a jednocześnie efektywnego biznesowo. Dołącz do nas, by dowiedzieć się, jak skuteczna współpraca między biznesem a organizacją ekspercką może prowadzić do realnych zmian społecznych, wspierając jednocześnie cele ESG i budując przewagę konkurencyjną firmy.
Elastyczne formy zatrudnienia stają się standardem, ale wciąż wielu pracodawców zmaga się z wysoką rotacją i brakiem lojalności pracowników. W swoim wystąpieniu pokażę, jak budować ekosystem pracowniczy, który łączy elastyczność dla firmy ze stabilnością dla pracownika. Omówię globalne trendy, case study oraz praktyki Gremi Personal, które skutecznie zwiększają zaangażowanie i ograniczają rotację. Dowiesz się, jak realne wsparcie poza miejscem pracy i integracja budują lojalność, a także jak wdrożyć te rozwiązania w swojej organizacji. Jeśli chcesz zatrzymać ludzi na dłużej i stworzyć firmę, w której naprawdę chce się pracować – ten temat jest dla Ciebie!
Rosnące ceny energii, presja środowiskowa oraz potrzeba optymalizacji kosztów sprawiają, że magazyny przyszłości muszą być nie tylko funkcjonalne, ale przede wszystkim energooszczędne. W trakcie prezentacji pokażę, jak nowoczesne technologie – takie jak fotowoltaika, magazyny energii, systemy automatyki budynkowej, inteligentne oświetlenie, pompy ciepła czy odzysk wody – wpływają na realne oszczędności w eksploatacji obiektów produkcyjnych i logistycznych. Uczestnicy dowiedzą się, jak projektować i modernizować magazyny, by minimalizować zużycie energii i jednocześnie zwiększać wartość inwestycji oraz komfort pracy.
Stabilizacja – takie słowo przewija się aktualnie najczęściej w opisach polskiego rynku nieruchomości magazynowo-przemysłowych. Po latach niezwykle dynamicznego wzrostu po stronie podaży i popytu obserwujemy rosnący udział przedłużeń umów najmu w zawieranych transakcjach. Według prognoz, polski sektor magazynowo-przemysłowy pozostanie jednym z najsilniejszych w Europie, zaś podczas debaty chcemy poruszyć kwestie które mogą zadecydować o kierunkach jego rozwoju.
Porozmawiamy m.in. o tym:
– Co nowe regulacje UE w zakresie raportowania śladu węglowego oznaczają dla rynku nieruchomości magazynowo-przemysłowych w Polsce?
– Czy zmiana polityki UE zachęci do większej liczby inwestycji w sektorze nieruchomości magazynowych i przemysłowych w Polsce?
– Jakich nowych regulacji możemy się spodziewać w najbliższych latach?
– Czy warto lokować kapitał w Polsce, biorąc pod uwagę niepewność energetyczną?
– Czy wystarczy nam zielonej energii? Jak duży potencjał tkwi w energetyce rozproszonej i czy magazyny energii to droga do niezależności energetycznej?
– Jak cyfryzacja i automatyzacja pomagają w służbie efektywności energatycznej budynków.
– Jakie wyzwania stoją przed firmami, które chcą dostosować swoje budynki do nowych standardów?
Sztuczna inteligencja chce wspierać działania użytkowników komputerów mobilnych Zebra. Rozwiązania Zebra Companion czy zestaw interfejsów aplikacyjnych AI zmieniają doświadczenia pracowników i optymalizują ich działania. Lokalne modele AI na urządzeniach Zebra pozwalają korzystać z najnowszych technologii nawet bez dostępu do sieci. Rozwiązania rozszerzonej rzeczywistości pozwalają na mobilny pomiar obiektów nawet o nieregularnych kształtach a w przyszłości również palet. Najnowsze portfolio komputerów mobilnych Zebra tworzone jest z myślą o obecnym i przyszłym wykorzystaniu najnowszych technologii AI.
Branża transportowa w Polsce stoi przed bezprecedensowym kryzysem. Obecnie polscy przewoźnicy borykają się z gwałtownie rosnącymi kosztami operacyjnymi. Ceny paliwa, podatki drogowe i wynagrodzenia kierowców stale rosną, a nowe regulacje ekologiczne wymuszają kosztowną modernizację floty. Do tego dochodzi konkurencja zagranicznych firm, z krajów niskokosztowych, które zdobywają rynek. Wielu przewoźników już dziś funkcjonuje na granicy rentowności, a fala bankructw, która może nadejść w najbliższym czasie, zlikwiduje tysiące miejsc pracy i zaburzy stabilność całego sektora.
Jeśli w ciągu dwóch lat z rynku zniknie 30% floty ciężarowej, skutki odczują nie tylko przewoźnicy, ale cała gospodarka – od wzrostu cen frachtu, przez upadki firm, po realne zagrożenie dla łańcucha dostaw. Jakie będą konsekwencje tego scenariusza? Jakie firmy przetrwają, a które znikną? Czy można temu zapobiec? Kluczowe jest podjęcie natychmiastowych działań – tylko jakich? Czy mamy opracowaną strategię dla całej branży? Czy znamy strukturę tego rynku? Czy rozumiemy wyzwania poszczególnych firm które reprezentują różne modele biznesowe? Prezentacja i zawarte w niej dane będą wstępem do szeroko zakrojonej dyskusji.
– Aktualna sytuacja w branży transportowej.
– Rola firm IT w wsparciu małych przewoźników.
– Wsparcie ze strony załadowców (firm produkcyjnych, handlowych).
– Perspektywa firm paliwowych.
– Operatorzy logistyczni, spedytorzy – konkurencja czy wsparcie?
– Rola firm leasingowych i banków.
– Polityka i regulacje – rola rządu i samorządów.
Federacja Rosyjska toczy wojnę i prowadzi agresywną politykę zagraniczną. Jednocześnie emanuje słabością wewnętrzną, która może objawić się m.in. poważnymi reperkusjami politycznymi. Stany Zjednoczone z kolei dotknięte są transformacją prowadzoną przez administrację Donalda Trumpa. Oprócz problemów wewnętrznych, tracą także wiarygodność na arenie międzynarodowej. Chiny z kolei borykają się z błędami przeszłości, co w połączeniu ze słabością Rosji, niepewnej postawy USA może rodzić pokusę zastosowania rozwiązań militarnych. Do czego Pekin zdaje się przygotowywać. W jakiej sytuacji i przed jakimi zagrożeniami stoi Polska wobec globalnych zawirowań?
W 2024 r. po raz pierwszy od dwudziestu lat zmniejszyła się w Polsce liczba prywatnych przedsiębiorstw, które dysponują licencją międzynarodowego drogowego przewoźnika rzeczy. Po okresie szybkiego wzrostu potencjału tych przewoźników od 2022 r. nadeszła stabilizacja, a następnie wystąpiła redukcja tej grupy przedsiębiorstw. Skoro nadszedł przełom w jego rozwoju, to pora na reakcję. W pierwszej kolejności należy rozpoznać wszystkie czynniki, które doprowadziły do zmian i ustalić, w jaki sposób będą oddziaływać w najbliższych latach. Jednym z nich jest niedostateczny dopływ młodych kadr do zawodu kierowcy gotowego pracować w trakcie wielotygodniowych podróży po całym kontynencie. Równie ważnym jest spadek entuzjazmu prywatnych przedsiębiorców do inwestowania w rozwój kadry i floty obejmującej coraz droższy tabor. Następny krok po dokonaniu diagnozy to przygotowanie strategii utrzymania potencjału przewoźników drogowych. Wdrożenie tej strategii przyniesie sukces, jeśli uda się pozyskać do współdziałania wszystkich interesariuszy, w tym władzę publiczną występującą w roli regulatora.
– Planowanie w Supply Chain -> horyzont krótko / średnio / długotermionowy
– Co powinniśmy planować w ramach Łańcucha Dostaw
– Digitalizacja i jej wpływ na Planowanie Łańcucha Dostaw
– Case Study: Procesy wspomagające podejmowanie kluczowych decyzji w oparciu o wyniki w/w planowania
Rynek sztucznej inteligencji w ostatnim czasie bardzo mocno się rozwija, co powoduje ogromny wzrost zainteresowania tą dziedziną i duży postęp technologiczny we wszystkich branżach, a zwłaszcza w całym procesie łańcucha dostaw i logistyce. W prezentacji przedstawiono opis projektu badawczego, założenia, jakie zostały przyjęte w celu realizacji projektu, zakres wykonanych prac wraz z zastosowaną metodyką, a także rezultat tych prac w postaci wyników badań i konkretnych wniosków praktycznych zawierających również zalecenia dla firmy.
Zespół studentów współpracował z przedsiębiorstwem nad opracowaniem optymalnego rozwiązania dla usprawnienia procesów magazynowych. Prezentacja przedstawi przykładowe zastosowanie narzędzia Microsoft Excel do optymalizacji procesów biznesowych, stworzonego przez grupę studentów w ramach Programu Top Young 100. Autor przedstawi zasadę działania narzędzia oraz zaprezentuje w jaki sposób wspomaga ono pracę osób z branży łańcucha dostaw.
To historia o zakładzie, który rozmiarami przypomina małe miasteczko – z tysiącami metrów korytarzy, antresolami, rampami i strefami wysokiego składowania.
W prezentacji opowiemy, co nie działało – i dlaczego. Dowiesz się, jak interdyscyplinarny zespół, analiza potrzeb, testy i dobrze dobrany partner pozwolili ruszyć z miejsca. Poznasz strategię „3 razy ZERO” i zobaczysz, jak etapowe wdrożenie dopasowane do skali i budżetu przyniosło wymierne efekty. Pokażemy zdjęcia i filmy „przed i po”, a także innowacyjne rozwiązania, które wprowadziliśmy – jak elastyczne bariery ochronne czy inteligentne projektory LED reagujące na ruch. To nie tylko projekt techniczny – to realna zmiana, która wpłynęła na bezpieczeństwo setek osób.
Firma Werner Kenkel przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju w każdym z obszarów ESG. Projekt B+R oraz termomodernizacja tekturnicy to doskonałe przykłady podjętych działań w obszarze środowiskowym, ale także społecznym. W ramach projektu B+R skupiono się na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, które mają na celu poprawę efektywności energetycznej, redukcję emisji CO2 oraz odpadu w procesie produkcji opakowań z tektury falistej, a także na zmianach właściwości technicznych tektury i alternatywach materiałowych.
– Wykorzystanie kolei do transportu wyprodukowanych pojazdów ciężarowych MAN, jako alternatywnego środka do wcześniej stosowanego transportu na auto transporterach i na kołach.
– Redukcja emisji CO2 w stosunku do transportu na własnych kołach
– Redukcja emisji CO2 w stosunku do transportu na auto transporterach.
– Odpowiedź na brak kierowców.
– Aspekt bezpieczeństwa transportu
W erze populizmu i polityki spektaklu, Donald Trump uosabia skrajny model negocjatora – bezkompromisowego, dominującego, grającego na emocjach. Ale czy jego styl naprawdę działa? Jako kognitywista i specjalista od mechanizmów poznania społecznego, przeanalizuję, jak styl negocjacyjny Trumpa wypada na tle aktualnej wiedzy o funkcjonowaniu, teorii umysłu, zaufania i błędach poznawczych. Czy agresja i dominacja to strategia, czy iluzja skuteczności? Prezentacja dla tych, którzy nie boją się kwestionować złotych zasad „twardych negocjacji”. Na końcu postaram się odpowiedzieć na pytanie „czy w biznesie możemy sobie pozwolić na taki styl negocjacji?
Trendownia adresowana jest do menedżerów i dyrektorów, którzy odpowiedzialni są w firmach za obszar produkcji lub logistyki. Trendownia to również doskonałe miejsce dla wielu członków zarządów, którzy w swoich decyzjach chcą uwzględniać najnowsze trendy w gospodarce. Zamiarem organizatorów jest omówienie najbardziej aktualnych trendów w gronie ekspertów.
Staramy się oddać głos przedstawicielom firm oraz świata nauki, którzy na co dzień sięgają po najnowsze trendy lub sami je wyznaczają. Trendy w produkcji i logistyce, widziane okiem praktykujących ekspertów z danych dziedzin, są więc tematem przewodnim konferencji.
Trendownia to między innymi integracja środowiska menedżerów logistyki i produkcji. Dwa dni wykładów, część ekspozycyjna, uroczysta kolacja, bankiet oraz konkursy, sprzyjają atmosferze nawiązywania nowych kontaktów oraz podtrzymywania starych dobrych przyjaźni.
Lider dawnej firmy Promexim, który pełnił bardzo ważną rolę w tej firmie. Jest także założycielem i prezesem firmy Frans Maas Polska, którą kierował i zarządzał przez wiele lat, aż do momentu, gdy firma została przejęta przez DFDS. Po tym wydarzeniu został założycielem i prezesem firmy Diera, która kontynuuje tradycję firmy Promexim. W ten sposób wniósł swoje wieloletnie doświadczenie i wiedzę z dziedziny logistyki i transportu do nowego przedsięwzięcia i kontynuuje prowadzenie biznesu w sposób, który odpowiada wartościom i filozofii jej właściciela.