W dniach 24-25 kwietnia w hotelu Copernicus w Toruniu, odbyła się 19. edycja konferencji Trendownia, imprezy zrzeszającej praktyków i teoretyków z branży logistyki i produkcji. Wydarzenie wspierało przeszło dwudziestu partnerów, w tym dwóch strategicznych, a także miasto-gospodarz: Toruń. Program konferencji był jeszcze bogatszy niż w ubiegłym roku, znalazło się w nim 17 wystąpień eksperckich i trzy debaty. Przerwy kawowe, obiadowe i bankiet były dla uczestników okazją do odświeżenia starych i nawiązania nowych znajomości. Jakie tematy zostały omówione w trakcie Trendowni 2024?
Prof. Maciej Błaszak udowadniał, że przeszkodą w procesie odkrywania rzeczy nowych nie jest ignorancja ludzi, ale iluzja posiadanej przez nich wiedzy. Prelegent zastanawiał się, czy ludzie, firmy i rządy kiedykolwiek dysponują wystarczającą informacją niezbędną do maksymalizowania czegokolwiek i czy znają wszystkie dostępne opcje oraz ich konsekwencje. Profesor przytoczył badania, według których realni ludzie, firmy i rządy nie optymalizują, lecz podejmują decyzje przyrostowo, nie zdobywając szczytu, a jedynie wchodząc na wzniesienie nieco wyższe od aktualnie zajmowanego. Prelegent wskazywał, że ewolucja pomogła naszemu gatunkowi rozwinąć umiejętności radzenia sobie z sytuacjami „nieznanych niewiadomych”, co cieszy, chociażby dlatego, że we współczesnym świecie VUCA – zmiennym, niepewnym, złożonym i wieloznacznym – margines radykalnej niepewności, przestrzeni pojawiania się „czarnych łabędzi”, uległ rozszerzeniu.
Leszek Szelerski z Graphene Partners skupił się na analizie współpracy z przewoźnikami oraz spedytorami w kontekście optymalizacji kosztów transportu. Prelegent zachęcał, aby słuchacze zadali sobie następujące pytania związane z ich własną praktyką biznesową:
• Jaka jest nasza strategia zarządzania transportem: „squeeze the lemon” czy partnerstwo?
• Czy dobór przewoźników/spedytorów jest optymalny do naszego modelu biznesowego?
• Czy rozumiemy potrzeby biznesowe naszych przewoźników/spedytorów?
• Czy negocjując stawki stoimy po dwóch stronach barykady czy wspólnie szukamy optymalizacji?
Prelegent wskazał na różnice oraz mocne i słabe strony współpracy z firmami przewozowymi i spedytorami. Prelegent udowadniał, że zbudowanie modelu kosztowego „Should cost model” jest podstawowym warunkiem świadomej optymalizacji kosztów przy pełnym „poszanowaniu” zyskowności przewoźnika. Leszek Szelerski opowiedział również o wypracowanej Graphene Partners metodzie zabezpieczania się przed fluktuacją cen diesla. Podstawą metody jest korelacja ceny Gasoil na giełdzie London ICE z cenami hurtowymi Orlenu
W swoim wystąpieniu Jacek Tarkowski i Krzysztof Naparty z Trans.eu Group omawiali nieuchronność cyfryzacji spedycji we współczesnych łańcuchach dostaw. Przekonywali do integracji systemów telematycznych z systemami planowania i zarządzania transportem oraz z innymi systemami wykorzystywanymi przez firmy. Prezentowali szereg argumentów z unktu widzenia dostawcy technologii informatycznych. Z kolei Grzegorz Borowicz z OMEGA Pilzno Logistic, przytaczał szereg argumentów za koniecznością cyfryzacji transportu i usług logistycznych, z punktu widzenia odbiorcy technologii informatycznych.
Niestabilność globalnego rynku zmusza firmy z branży transportowo-logistycznej do przekształcenia swoich procesów w kierunku większej elastyczności, odporności na zmiany i efektywności. W tym celu coraz częściej sięgają po rozwiązania technologiczne, które w wielu przypadkach stały się już nieodłączną częścią realizacji łańcuchów dostaw.
Zaproszeni eksperci omawiali m.in. następujące kwestie:
– Jakie problemy może rozwiązać cyfryzacja?
– W jakich zadaniach transportowych cyfrowe rozwiązania mogą nas zastąpić?
– Czy zaawansowane rozwiązania IT są wstanie pomóc w przeprowadzeniu przetargu lub kontraktacji?
– Przetarg – maszyna obliczeniowa czy człowiek. Kto jest lepszy?
Prelegenci przytoczyli następujące dane: obecnie z technologii AI korzysta 15% firm w Polsce, a plany na jej wdrożenie zadeklarowało 13% pozostałych przedsiębiorstw. Wśród respondentów badania, którzy wdrożyli już sztuczną inteligencję, 46% przedsiębiorstw deklaruje, że używa AI w obszarze produkcji, a 42% korzysta z niej także w procesie kontrolowania łańcucha dostaw. Przedstawili główne przeszkody w rozwoju AI i modeli analitycznych:
• Brak dostępu do potrzebnych danych
• Brak zaufania do danych
• Trudność w pozyskaniu danych
• Niedostateczna jakość danych
• Mnogość niezintegrowanych systemów i źródeł danych bez dostępu dla pracowników
• Uzależnienie od dostawców zewnętrznych
• Długie okresy wdrożeniowe
Prelegenci przedstawili koncepcję „demokratyzacji danych”, oraz architekturę transformacji cyfrowej pozwalające zniwelować wyzwania związane z wdrożeniem AI w przedsiębiorstwie
Leonard Kubanek z Prologis i Marcin Jaszczyński z InPost opowiedzieli o historii stworzonego dla firmy InPost magazynu zbudowanego w modelu BTS (Built-to-Suit). Koncepcja ta oznacza budowę obiektu zindywidualizowanego, pod potrzeby określonego klienta, zgodnie z przedstawioną przez niego specyfikacją. Nie jest to rozwiązanie dla klienta, który potrzebuje niewielkiej powierzchni w parku logistycznym na krótkotrwały najem. W systemie BTS powstają obiekty, które mają służyć firmie w dłuższym okresie, co najmniej przez 15-20 lat. Obiekt o powierzchni 11 500 mkw. powstał w Prologis Park Ruda Śląska. Prologis Park Ruda Śląska to park logistyczny wybudowany na terenie poprzemysłowym. Dzięki lokalizacji zaledwie 9 km od centrum Katowic, w pobliżu autostrady A4 (Niemcy-Wrocław-Katowice-Kraków) i autostrady A1 (Gdańsk-Katowice), zapewnia sprawną dystrybucję towarów zarówno na poziomie lokalnym, krajowym, jak i międzynarodowym. Tak jak wszystkie nowo powstające obiekty Prologis, budynki są poddane certyfikacji BREEAM oraz są przystosowane do montażu instalacji solarnej bezpośrednio na dachu. Ponadto, na terenie zielonym działa instalacja fotowoltaiczna o mocy 50kW, a pozyskana energia jest wykorzystywana do zasilania części wspólnych centrum logistycznego.
Wojciech Mieczyński i Artur Sieradzki z Kardex Polska wskazali na korzyści z konsolidacji zleceń w magazynie. Należą do nich:
Zwiększenie wydajności kompletacji poprzez:
— zmniejszenie krotności dostępu do lokacji
— skrócenie drogi do towaru
— poprawa ergonomii pracy
Oszczędność zużycia energii poprzez:
— zmniejszenie ilości ekspozycji towaru (magazyn automatyczny)
— skrócenie drogi do towaru (magazyn statyczny – wózek napędzany)
— zmniejszenie zapotrzebowania na ilości układnic, ekstraktorów i innych urządzeń transportu
— skrócenie czasu pracy magazynu
Możliwość zastosowania mniej wydajnych systemów kompletacji
Prelegenci posłużyli się studium przypadku, w którym dzięki zastosowaniu technologii automatyki magazynowej firmy Kardex oraz grupowaniu zleceń udało się osiągnąć wzrost procentowy ilości linii w stosunku do order-by-order w granicach 107-242%, a także zredukować koszty energii o 41-94%.
Zbigniew Kępiński z Raben Group wskazał, dlaczego przedsiębiorstwa potrzebują automatyzacji w obszarze danych:
• Rosnąca skala procesów biznesowych i stopień ich komplikacji
• Rosnąca ilość systemów/aplikacji/platform
• Wysokie koszty integracji systemów ERP, CRM, i innych
• Naciski na cyfrową transformację
• Spadek efektywności pracowników i wzrost błędów
• Obniżenie satysfakcji z pracy
• Trudności w pozyskaniu nowych pracowników
• Zmiana w postawach młodych pokoleń pracowników
• Braki kadr IT
• Rosnące oczekiwania wewnętrznych i zewnętrznych klientów
• IT nie nadąża za potrzebami i zmianami biznesu
Prelegent opowiedział o wdrożonej w firmie Raben technologii RPA (Robotic Process Automationto). RPA to technologia oprogramowania, która ułatwia budowanie, wdrażanie i zarządzanie robotami programowymi, które naśladują działania ludzi wchodzących w interakcję z systemami cyfrowymi i oprogramowaniem. Podobnie jak ludzie, roboty programowe mogą wykonywać takie czynności, jak zrozumienie tego, co widzą na ekranie, wykonywanie właściwych naciśnięć klawiszy, nawigowanie po systemach, identyfikowanie i wydobywanie danych oraz wykonywanie szerokiego zakresu zdefiniowanych działań. Prelegent przekonywał, że roboty mogą to robić szybciej i bardziej konsekwentnie niż ludzie, bez potrzeby przerw, urlopów, zwolnień lekarskich itp.
Troska o zrównoważony rozwój naszej cywilizacji stawia dzisiaj wielkie wyzwania przed budownictwem przemysłowym. Oprócz energooszczędnej eksploatacji budynków, ważny staje się również ekologicznie odpowiedzialny proces samej budowy. Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego (PLGBC) wyróżnia aż 8 obszarów, niezwykle istotnych z punktu widzenia zrównoważonego budownictwa. To m.in. efektywne zarządzanie zużyciem energii i wody już na etapie architektonicznym, minimalizacja produkcji odpadów i ich ponowne zużycie, planowanie całego życia budynku zgodnej z ideą gospodarki cyrkularnej czy łatwość adaptacji budowli do zmian klimatycznych. Budynki odpowiadają dzisiaj za niemal dwie piąte globalnej emisji gazów cieplarnianych i prawie jedną trzecią globalnego zużycia energii. Stawka w tej grze jest więc ogromna. Podejście musi mieć charakter kompleksowy.
Zaproszeni eksperci omawiali m.in. następujące kwestie:
– jak projektować i budować wieloaspektowo odpowiedzialne dla środowiska budynki?
– jak dostępne obecnie materiały i technologie wspierają ekologiczne budownictwo?
– jak zarządzać innowacyjnymi materiałami aby uniknąć marnotrawstwa?
– jak uczynić zrównoważony proces projektowania i budowy bardziej efektywnym?
– jak w niepewnym środowisku gospodarczym zaplanować wycofanie budynku z eksploatacji?
– jak uniknąć „ekościemy” (greenwashing) i wspólnie wspierać ambitne cele?
Malwina Narwicz z ORA-600 opowiedziała o dyrektywie w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii (NIS2). To nowelizacja dyrektywy NIS, pierwszego europejskiego prawa w zakresie cyberbezpieczeństwa. Przedsiębiorstwa wskazane przez państwa członkowskie jako operatorzy usług kluczowych w sektorach takich jak: energia, transport, woda, bankowość, infrastruktura rynku finansowego, opieka zdrowotna i infrastruktura cyfrowa, będą musiały podjąć odpowiednie środki bezpieczeństwa i powiadamiać właściwe organy krajowe o poważnych incydentach bezpieczeństwa. Kluczowi dostawcy usług cyfrowych, tacy jak wyszukiwarki, usługi przetwarzania w chmurze i internetowe platformy handlowe, będą musieli przestrzegać wymogów w zakresie bezpieczeństwa i powiadamiania określonych w dyrektywie.
Dyrektywa przewiduje wysokie kary za złamanie jej wytycznych. Członkowie zarządów objętych nią firm, mogą być ukarani karą grzywny, ograniczenia wolności oraz pozbawienia praw pełnienia funkcji zarządczych.
Łukasz Krawczyk z PLAY Rozwiązania dla Biznesu oraz Tomasz Mnich z Quantum Software opowiedzieli o współpracy łączącej reprezentowane przez nich firmy. Zwrócili uwagę, że wśród czterech filarów każdego przedsiębiorstwa: ludzi, strategii, procesów i infrastruktury IT, ten ostatni jest często niedoceniany. Prelegenci unaocznili skalę wyzwań związaną z bezpieczeństwem cyfrowym: tylko w trzecim kwartale 2023 zaatakowane firmy zgłosiły 733 naruszenia. W ubiegłym roku 60% przedsiębiorstw zetknęło się z problemem oszustwa, a co trzecia firma, w wyniku oszustwa, straciła 100 tyś zł i więcej.
Prelegenci opowiedzieli o dyrektywie NIS2, która jest próbą wyjścia naprzeciw wyzwaniom cyberbezpieczeństwa. Wymienili praktyczne konsekwencje jej wdrożenia:
• Firmy i organizacje będą̨ musiały wskazać́ wszystkie podmioty zaangażowane w dostarczanie produktów lub usług związanych z cyberprzestrzenią, takich jak producenci, dostawcy, dystrybutorzy, integratorzy itp.
• Efekt „domina” – firma nieobjęta NIS2, a będąca dostawcą firmy objętej NIS2 będzie zmuszona dostosować́ się̨ do regulacji.
• Dla wszystkich swoich bezpośrednich dostawców firmy i organizację muszą przeprowadzać́ Risk Assessment i monitorować́ bezpieczeństwo współpracy.
Podczas wystąpienia wskazano także cechy prawidłowej infrastruktury IT, która powinna być: dostępna, bezpieczna, nadmiarowa, skalowalna, rozproszona i monitorowana
Marcin Kalisiak z Zebra Technologies opowiedział o rozwoju technologii ToF w urządzeniach marki Zebra. Czujniki ToF to stosunkowo nowa technologia, która pozwala na dokładniejsze wykrywanie głębokości niż tradycyjne kamery. Czujnik działa poprzez rzutowanie modulowanego światła podczerwonego na scenę i wykrywanie odbitego światła za pomocą układu czujników 2D. Mierząc przesunięcie fazowe w świetle odbitym, można określić odległość dla każdego punktu w układzie i stworzyć mapę głębokości. Powstałą mapę głębi lub odpowiednią chmurę punktów można wykorzystać do wielu rozwiązań wymagających wykrywania otaczającego nas świata 3D – takich jak skanowanie i pomiary 3D, śledzenie ruchu, rozpoznawanie twarzy, dodawanie efektów opartych na głębi do obrazów i filmów, itp. Prelegent wskazał również rozwiązania i zalety płynące z rozwoju prywatnych sieci 5G w obiektach produkcyjnych i magazynowych: zasięg, pojemność, mobilność, bezpieczeństwo i optymalizacja. Dzięki technologii 5G można wyklinować wiele bolączek starszych sieci Wi-Fi, takich jak martwe strefy, konflikty o zasoby czy duża ilość punktów dostępu. Prelegent zapoznał ponadto słuchaczy z możliwościami nowego komputera mobilnego Zebra MC9400/MC9450.
Jacek Bartosiak z zajmującego się problematyką geopolityki think-tanku Strategy & Future, nakreślił wpływ zmian układu sił mocarstw na światową wymianę handlową. Prelegent poruszył między innymi kwestie zmian w politycznej i militarnej kontroli wszechoceanu, hipotetycznej wojny na Pacyfiku oraz ich wpływ na strumienie wartości i gospodarki krajów świata. Prelegent zmierzył się z rekordową podczas tegorocznej Trendowni liczbą pytań od słuchaczy, dotyczących m.in. możliwych postaw Polski wobec geopolitycznych wyzwań.
Prof. dr hab. Wojciech Paprocki z SGH w Warszawie pochylił się nad problemem zmian gospodarczych, społecznych i technologicznych zachodzących w transporcie drogowym. Profesor zwrócił uwagę, jak ważnym sektorem polskiej gospodarki są przewoźnicy. Na podstawie analizy danych rankingu TOP1500, w tym analizy struktury sprzedaży oraz zakupu usług obcych można oszacować, że wartość usług przewozu drogowego rzeczy wykonanych przy użyciu taboru zarejestrowanego w Polsce wyniosła ok. 100-105 mld PLN. Te usługi zrealizowano na terenie całego kontynentu, na zlecenie krajowych i zagranicznych załadowców i ich reprezentujących operatorów logistycznych i spedytorów. Profesor o istotnych zmianach zachodzących w technologiach informatycznych wspierających transport. Wymienił cechy jakimi powinien dysponować informatyczny system zarządzania transportem (TMS) w wersji 2.0.:
• TMS 2.0 jest oprogramowaniem, które zostało wsparte technologią uczenia maszynowego (ML);
• W TMS 2.0 wyniki analizy danych odbywają się przy wykorzystaniu metod heurystycznych;
• TMS 2.0 „kopiuje” już wcześniej rozpoznane warianty organizacji procesów przewozowych i wzbogaca proces przetwarzania danych dostępnych „tu i teraz”;
• TMS 2.0 bardzo szybko proponuje rozwiązanie, które jest quasi optymalne, ale poziom jego „niepoprawności” jest akceptowalny pod względem operacyjnym
i ekonomicznym;
• TMS 2.0 pozwala skalować biznes by zarządzać coraz większym kapitałem własnym, oraz potencjałem wybranych podwykonawców, w szczególnych przypadkach pozyskiwanych także „ad hoc” na rynku spotowym.
Magdalena Morze z Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny w efekcie doświadczeń zebranych w ramach przygotowywania pracy doktorskiej doszła do wniosku, że integracja cobotów (robotów współpracujących) z systemami produkcyjnymi ma wiele zalet, ale współpraca człowieka z robotem nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Istnieje wiele poziomów współpracy między ludźmi i robotami, a każdy z nich ma różny stopień. Poziomy te obejmują:
• Robot odgrodzony klatką bezpieczeństwa
• Współistnienie
• Współpraca sekwencyjna
• Współpraca
• Responsywna współpraca
Prelegentka zwróciła uwagę na psychologiczne aspekty współpracy ludzi i robotów. Jej zdaniem, zamiast uparcie utrzymywać zespołowy model interakcji człowiek- robot i próbować uczynić roboty porównywalnymi z ludzkimi kolegami z drużyny, powinniśmy może opracować strukturę organizacyjną, która wykorzystuje zarówno specjalne zdolności ludzi, jak i specjalne zdolności robotów.
Prelegentka podzieliła się również doświadczeniami płynącymi z przeprowadzonych przez nią badań HRI (Human Robot Interaction) w kilku lokalizacjach:
• Magazyn w Polsce (GEEK+);
• Magazyn w Wielkiej Brytanii (AutoStore™);
• Legrand (cobot Omron).
Magdalena Misztal-Piasny z Unilever Poland Services opowiedziała o Ultra Data Model – innowacyjnej usłudze w logistyce, opierającej się na:
• dostarczeniu i konsolidacji danych z różnych źródeł (m.in data lake) i sytemów (SAP, OTM, Kinaxis, Aera, Pega);
• przetwarzanie danych zgodnie z założoną logiką;
• jednym miejscu pokazującym pożądany wynik (koszty, KPI, planowane wydarzenie) wraz z odpowiednimi wizualizacjami i wykresami (transport krajowy i międzynarodowy oraz magazynowanie).
Prelegentka wskazała możliwości Ultra Data Model w różnych obszarach funkcjonowania firmy Unilever, w tym:
• Optymalizacja załadunków – efektywnie zarządzanie możliwości ładownością samochodów;
• Prognozowanie ilości transportów;
• Kluczowe wskaźniki dla przewoźników.
Sebastian Kuśmierski oraz Paweł Antczak z Kaufland Polska Markety opowiedzieli o testowanej w ich firmie innowacyjnej jednostce ładunkowej Kaufland Klapp Palette. KKP to metalowe, składane palety, stanowiące odpowiedź na potrzeby efektywnego transportu i zrównoważonego rozwoju. Przemyślana konstrukcja sprawia, że żywotność palety sięga ponad 10 lat. Dzięki stabilnym ścianom bocznym wymaga ona o 50% mniej plastikowej folii do odpowiedniego zabezpieczenia transportowanych produktów w odniesieniu do konwencjonalnych jednostek. Przekłada się to na redukcję zużycia tworzyw sztucznych nawet o 250 ton w skali roku. Najważniejsze cechy tej innowacyjnej palety to:
• Możliwość regulacji wysokości, na której przenoszone są ciężkie opakowania (przy pomocy wózków z funkcją ErgoHub);
• Brak konieczności podnoszenia towaru powyżej obręczy barkowej;
• Ułatwienie rozładunku i zatowarowania półek sprzedażowych;
• Wzrost produktywności pracownika średnio o 10%;
• Znacznie większa stabilność palety;
• Mniej palet drewnianych – konstrukcja KKP posłuży minimum dziesięć lat.
Monika Wypych Popiołek z Zakładu Aparatury Elektrycznej ERGOM opowiedziała o zastosowaniu AI w procesie oceny dostawców.
Prelegentka wymieniła wąskie gardła w procesie oceny dostawców:
• wiele źródeł potencjalnych informacji np. system Dynamics, raporty SQL, intranet, dysk wewnętrzny, korespondencja;
• ocena dostawców według niewystarczającej liczby kryteriów;
• pobieżna i mało kompleksowa analiza;
• wąskie możliwości budowania planów naprawczych z dostawcami;
• ocena dostawców nie mająca przełożenia na strategie zakupowe;
• sugestywna ocena dostawców;
• niewystarczające wnioski wynikające z analizy.
Aby poprawnie przetworzyć dane dotyczące założonych kryteriów oceny dostawców oraz ryzyka dostaw, ERGOM wykorzystało sztuczną inteligencję do analizy dużych ilości danych. Narzędzie zostało opracowane przez zewnętrzną firmę IT jako model dopasowany do wewnętrznych potrzeb firm. Przy budżecie zakupowym firmy rzędu 85 mln PLN, odnotowano następujące korzyści:
• 1,37 mln – oszczędności wynikające z negocjacji komercyjnych;
• Zredukowanie kosztów magazynu o 3,2 mln PLN [z 42 mln do 37,8]: zwroty bieżące, JIT;
• poprawa rotacji magazynu z 210 na 178 dni.
Peter Duwel z XTL Consulting nakreślił wyzwania, z jakimi muszą zmierzyć się przedsiębiorstwa w związku z proekologiczną polityką UE:
• transport odpowiada za około jedną czwartą emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej;
• sektor transportu musi do 2040 r. zredukować emisję o 90%.;
• redukcja emisji o 45% do roku 2030;
• do 2035 roku żadne osobowe i dostawcze samochody spalinowe nie będą sprzedawane;
• do 2040 r. nie będą sprzedawane żadne ciężarówki z silnikiem Diesla;
• UE będzie inwestować środki o wartości 100 miliardów euro rocznie w projekty związane z przejściem na zrównoważony transport.
Prelegent zwrócił uwagę na znaczący postęp technologii ciężarówek elektrycznych w zakresie wydłużenia zasięgu operacyjnego. Między 2020 a 2024 rokiem udało się go wydłużyć dwukrotnie, z 200 do 400 km. Pozytywnym sygnałem jest także systematyczny spadek cen baterii zasilających ciężarówki elektryczne, a także spadek ich masy co pozwala na dalsze wydłużanie zasięgu.
Peter Duwel zwrócił również uwagę na rozwój infrastruktury stacji ładowania. Zgodnie z uchwalonymi w UE założeniami, państwa stowarzyszone w ramach TEN-T (Transeuropejskiej sieci transportowej) powinny spełnić następujące wytyczne:
• Co najmniej 1 punkt ładowania na 100 km do 2025 r (moc 400 KW na obiekt, co najmniej 1 ładowarka 150 KW);
• Co najmniej 1 punkt ładowania na 60 km do 2030 r. (moc 600 KW na obiekt, co najmniej 2 ładowarki 150 KW).
Efektywna produkcja i logistyka to podstawy współczesnej gospodarki. Decydują m.in. o tym, jak szybko i jak łatwo, wyprodukujemy i dostarczymy towary do coraz bardziej wygodnego konsumenta. Wygoda ta możliwa jest głównie dzięki zaawansowanym technologiom i ich niewyobrażalnej dynamice zmian. Technologiczna rewolucja zmusza jednak firmy do zdobywania nowych kompetencji a nawet do przebudowy istniejących modeli biznesowych. W ostatnich latach, znaczący wpływ na funkcjonowanie logistyki i produkcji wywierają automatyzacja oraz sztuczna inteligencja. Obydwie czerpią garściami z dotychczasowego dorobku rewolucji IT. Obydwie chcą ze sobą koegzystować. Podobnie jak we wcześniejszych etapach cyfryzacji, wiele wskazuje na to, że największe sukcesy z zastosowania automatyzacji i AI osiągną ci, którzy jako pierwsi zaprzęgną je do pracy.
Zaproszeni eksperci omawiali m.in. następujące kwestie:
– przemysłowe zastosowania AI
– mnogość sztucznych inteligencji w jednej firmie
– pierwsze kroki ze sztuczną inteligencją
– czy zaawansowana automatyzacja i AI są dla wszystkich czy tylko dla wybranych
– wyzwania i ryzyka przy wdrażaniu zaawansowanych technologii w logistyce i produkcji
Relację sporządził Marek Wiązowski.
Trendownia adresowana jest do menedżerów i dyrektorów, którzy odpowiedzialni są w firmach za obszar produkcji lub logistyki. Trendownia to również doskonałe miejsce dla wielu członków zarządów, którzy w swoich decyzjach chcą uwzględniać najnowsze trendy w gospodarce. Zamiarem organizatorów jest omówienie najbardziej aktualnych trendów w gronie ekspertów.
Staramy się oddać głos przedstawicielom firm oraz świata nauki, którzy na co dzień sięgają po najnowsze trendy lub sami je wyznaczają. Trendy w produkcji i logistyce, widziane okiem praktykujących ekspertów z danych dziedzin, są więc tematem przewodnim konferencji.
Trendownia to między innymi integracja środowiska menedżerów logistyki i produkcji. Dwa dni wykładów, część ekspozycyjna, uroczysta kolacja, bankiet oraz konkursy, sprzyjają atmosferze nawiązywania nowych kontaktów oraz podtrzymywania starych dobrych przyjaźni.
Profesor UAM dr hab. Maciej Błaszak. Kognitywista. Z wykształcenia biolog i filozof, pracownik Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Zainteresowania: zastosowania kognitywistyki i psychologii poznawczej w badaniach zachowań rynkowych. Prowadzi szkolenia dla policjantów i wyższej kadry menedżerskiej.
Leszek ma ponad 25-letnie doświadczenie zawodowe w FMCG, przemyśle ciężkim, naftowym i gazowym, petrochemicznym, budownictwie, górnictwie i kamieniołomach, a także w S&OP, zakupach, obsłudze klienta, transporcie drogowym i kolejowym, bezpieczeństwie i higienie pracy. Pracował na poziomie regionalnym i globalnym w Polsce, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i Czechach.
Swoją karierę rozpoczął w 1995 roku jako spedytor u operatora logistycznego M&M Militzer & Munch, później rozwijał swoje umiejętności zakupowe w PepsiCo, gdzie był właścicielem kategorii zakupowych, takich jak cukier, puszki aluminiowe i szklane butelki. Pod koniec lat 90. rozpoczął pracę w branży kosmetycznej, dołączając do Coty Inc., gdzie był odpowiedzialny za logistykę, zaopatrzenie i S&OP w Europie Wschodniej oraz projekty logistyczne w Europie Zachodniej. Był odpowiedzialny za konsolidację dystrybucji Coty EE w jednym zautomatyzowanym centrum dystrybucji zlokalizowanym na granicy PL/CZ, dla którego Panattoni zbudował swój pierwszy budynek w Europie.
Później przeniósł się do Szwecji, gdzie dołączył do centrali Oriflame w Sztokholmie jako odpowiedzialny za globalną dystrybucję. Jednym z jego głównych projektów było wdrożenie narzędzia do planowania JDA. Z branży kosmetycznej/FMCG Leszek przeskoczył do Oil & Gas, gdzie był odpowiedzialny za stworzenie centralnej strategii logistycznej dla czeskiego lidera rynku, Grupy Unipetrol. Jednym z jego największych sukcesów było wynegocjowanie bardzo korzystnego kontraktu z monopolistycznym operatorem wszystkich czeskich rurociągów paliwowych. Podczas swojego pobytu w Czechach był również członkiem zarządu Unipetrol Doprava – trzeciego co do wielkości czeskiego operatora kolejowego, gdzie był odpowiedzialny za odnowienie taboru kolejowego i unifikację z polskim operatorem kolejowym Koltrans. W 2016 r. wrócił do Polski, aby dołączyć do światowego lidera cementu, kruszyw i betonu LafargeHolcim. Jego rolą było stworzenie profesjonalnego łańcucha dostaw i centralizacja usług rozproszonych po fuzji Lafarge i Holcim w 2015 roku. W Lafarge odpowiadał za dział Obsługi Klienta procesujący ponad 700 tys zamówień rocznie, S&OP i Planowanie oraz za logistykę drogową i kolejową.
Od roku 2023 kieruje działem Supply Chain Management w firmie doradczej Graphene Partners.
Menedżer z 28-letnim stażem w szeroko pojętej logistyce, zarządzaniu, restrukturyzacji procesów biznesowych. Od ponad 13 lat zarządza procesami sprzedażowymi w firmach dostarczających oprogramowanie klientom z branży TSL. Zanim dołączył do Trans.eu Group S.A., w jego doświadczeniu zawodowym znalazły się takie marki, jak Grupa Alpega, Transporeon, Philip Morris, Kronospan czy C.Hartwig. Prywatnie pasjonat wina, także z własnej winnicy Zbrodzice.
Product Line Manager i Product Owner z wieloletnim doświadczeniem w branży IT oraz e-learningowej. Od 7 lat związany z Trans.eu Group S.A. Odpowiada za rozwój produktów i wsparcie biznesów klientów dzięki wdrożeniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz aplikacji mobilnych. Ekspert w zakresie nowoczesnych technologii, kompleksowo zarządza realizacją projektów technologicznych od fazy “discovery”, aż po “go to market”.
Grzegorz Borowicz swoje doświadczenie zawodowe budował w branży IT, jako menadżer projektów w takich firmach, jak Kronospan oraz Ankol. Jako dyrektor operacyjny w OMEGA Pilzno był inicjatorem wdrożenia projektu AI dla branży logistycznej. Aktualnie zarządza całością działań OMEGA Pilzno Logistics, stawiając szczególny nacisk na budowanie organizacji opartej na danych, co w konsekwencji pozwala budować ofertę firmy, dopasowaną do aktualnych potrzeb klientów.
Z Shell Polska związana od 2021 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w komunikacji w sektorze B2B. W zespole Commercial Road Transport skupia się na kreowaniu wartości dla Klientów Shell, poprzez dostarczanie kompleksowych rozwiązań dla firm z sektora transportu drogowego wspierając je na drodze do rozwoju i dekarbonizacji. W codziennej pracy ceni perspektywę Klientów, dzięki czemu umiejętnie dopasowuje komunikację i kanały do ich potrzeb. Uważa, że w pełnej wyzwań branży transportowej nieodzowna jest jasno nakreślona perspektywa rozwoju. Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. |
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na kierunku Zarządzanie i Marketing specjalizacja Transport i Logistyka. Odpowiedzialny za stworzenie czasopism branżowych: Eurologistics, Truck&Business Polska, Flota Auto Biznes, Logistyka Produkcji. Współtwórca opiniotwórczych w środowisku TSL programów badawczych „Operator Logistyczny Roku”, „Produkt Innowacyjny dla Transportu, Logistyki i Produkcji”, „Supply Chain Designer”. Pomysłodawca oraz twórca portalu społecznościowego „Log24.pl” kierowanego dla środowiska menedżerów logistyki, zarządzania łańcuchem dostaw, zakupów i produkcji. Autor wielu popularnych programów konferencyjnych.
Prezes zarządu oraz współzałożyciel AMA Institute – firmy doradczej w obszarze Data Science oraz IT. Doświadczony menadżer, prowadzący projekty wdrożeniowe w wielu branżach z wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji na styku analityki, biznesu oraz informatyki. Absolwent MBA (SGH, Polska) oraz Magister Finansów i Bankowości (Wyższa Szkoła Handlu i Prawa w Warszawie).
Od prawie 25 lat związany z wytwarzaniem, wdrażaniem i utrzymaniem oprogramowania. W swojej karierze zajmował wiele stanowisk na różnych poziomach, co pozwoliło mu od strony praktycznej poznać procesy związane z produkcją oprogramowania na różnych etapach. Obecnie zarządza zespołem około 100 doświadczonych i ambitnych deweloperów. W podległych zespołach promuje zwinne podejście do realizacji projektów i zgodnie z motto firmy „Human Face of IT” stawia na ludzi.
Leonard Kubanek, jako director project management Prologis w Polsce, zarządza zespołem projektowym oraz nadzoruje działania inwestycyjne i budowlane firmy na terenie kraju.
Leonard dołączył do Prologis w 2018 roku z ponad 15-letnim doświadczeniem w kierowaniu procesami projektowania, uzyskiwania pozwoleń i realizacji projektów przemysłowych w Polsce. Wcześniej pracował jako Head of Industrial Services in Building Consultancy w CBRE Polska, zarządzając projektami dla kluczowych klientów i nadzorując procesy inżynieryjne, zakupowe i budowlane. Swoje doświadczenie zdobywał w Tebodin jako Director of Industrial Projects.
Kubanek ukończył Politechnikę Śląską z tytułem inżyniera budownictwa lądowego o specjalności konstrukcje budowlane. Jest członkiem Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie i posiada uprawnienia do projektowania i zarządzania budynkami w kategorii budowlanej. Posługuje się językiem polskim i angielskim.
W InPost pracuje od końca 2019 roku i pełni rolę Head of Investment Team. Wraz z zespołem nadzoruje procesy realizacji inwestycji w postaci nowych obiektów operacyjnych (min. sortownie czy zakład produkcyjny Paczkomatów). Tworzy specyfikacje i koncepcje oraz layouty obiektów, których budowy nadzoruje dla InPost. Współpracuje z największymi deweloperami obiektów logistycznych, co dotychczas zaowocowało przejęciem prawie 50 nowych oddziałów (magazyny + biura), których łączna powierzchnia to kilkaset tysięcy metrów kwadratowych.
Ukończył studia magisterskie na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, na kierunku Inżynieria Środowiska. Początkowo związany był z branżą HVAC. Doświadczenia ze sprzedaży w branży wentylacyjno-klimatyzacyjnej oraz koordynacji robót sanitarnych na budowach, dają Marcinowi szerokie spojrzenie na procesy realizacji inwestycji w bieżącej pracy. Stale doskonali swoje umiejętności menedżerskie, inżynieryjne i project managerskie.
Posiada ponad 20 letnie doświadczenie w branży logistyki magazynowej. Zajmuje się doradztwem, projektowaniem i sprzedażą systemów magazynowych.
Absolwent Politechniki Gdańskiej rozpoczął swoją karierę w branży morskiej, gdzie zajmował się przygotowaniem i obsługą systemów automatyki urządzeń morskich. Od sześciu lat z powodzeniem rozwija swoje kompetencje w branży magazynowej, wykorzystując zdobyte doświadczenie w firmie Kardex. Odpowiada za przygotowanie, dostosowanie oraz wdrożenie oprogramowania do systemów ASRS, które są częścią oferty firmy. Ponadto, aktywnie angażuje się w optymalizację procesów magazynowych, wspomagając klientów w dążeniu do większej efektywności operacyjnej.
Z logistyką związany od ponad 20-tu lat. Absolwent Politechniki Poznańskiej i Wyższej Szkoły Logistyki, posiadacz certyfikatu European Senior Logistician Europejskiego Towarzystwa Logistycznego ELA, menadżer Działu Robotyzacji i Automatyzacji Procesów, zawodowo pasjonat nowoczesnych rozwiązań na styku biznesu i IT, hiperautomatyzacji oraz zwinnych metod zarządzania projektami, prywatnie fan platform VOD oraz muzyki rockowej. Od kilku lat „ewangelizuje” w zakresie potencjału drzemiącego w Robotic Process Automation, Machine Learning i innych komponentach wchodzących w zakres hiperautomatyzacji procesów biznesowych.
Ekspert w dziedzinie projektowania systemów oświetleniowych. Jako Senior Project Manager w TRILUX od ponad ośmiu lat sprawnie zarządza złożonymi projektami na wszystkich etapach realizacji dbając o najdrobniejszy szczegół. W swoim portfolio może pochwalić się licznymi projektami w przestrzeniach biurowych, retail, a także zakrojonymi na szeroką skalę projektami zrealizowanymi w halach logistycznych i przemysłowych, gdzie z powodzeniem wdraża system sterowania oświetleniem LiveLink Premium. Prywatnie miłośnik piłki nożnej i zjazdów na desce snowboardowej.
Piotr Brycki jest Senior Asset Managerem w Logicor, odpowiedzialnym za portfel firmy o powierzchni 450 000 mkw. zlokalizowany na Śląsku. Od prawie 20 lat jest związany z sektorem nieruchomości komercyjnych i logistyką. Wcześniej pełnił funkcję leasing managera w Prologis, firmie z branży nieruchomości logistycznych. Pracował także w firmach logistycznych CAT LC Polska, CEVA Logistics Poland, Wincanton jako key account manager.
Piotr Brycki jest absolwentem Zarządzania Nieruchomościami na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Posiada również wykształcenie z zakresu Marketingu i Zarządzania na kierunku Zarządzanie Przedsiębiorstwem na Politechnice Opolskiej.
Dyrektor Supply Chain w firmie R-GOL, Główny konsultant w firmie doradczej CHMAJ Group, świadczącej kompleksowe doradztwo logistyczne. Ekspert w zakresie zarządzania zmianą w ujęciu procesowym, personalnym i techniczno-informatycznym.
Przykładowe osiągnięcia:
– Apteki Gemini –w ciągu 6 miesięcy, zwiększył efektywność podległego mu 1000-osobowego zespołu o 85%, a także zaprojektował oraz uruchomił największy i najnowocześniejszy magazyn apteki internetowej w Polsce;
– W Kruk SA- stworzył od podstaw logistykę firmy w ciągu 5 miesięcy, a następnie przeniósł całokształt infrastruktury i operacji z Poznania do Krakowa w ciągu 3 dni, przy zachowaniu ciągłości wszystkich procesów;
– Intersport Polska SA – zaprojektował i wdrożył pierwszy w światowej grupie Intersport zautomatyzowany magazyn, wykorzystujący technologie Miniload, RFID, EPC Global, otrzymując wyróżnienie Polskiego Towarzystwa Logistycznego.
Dyrektor ds. Leasingu w 7R SA, z ponad 18-letnim doświadczeniem w sektorze nieruchomości komercyjnych, skupia się na rozwoju zrównoważonego i innowacyjnego sektora magazynowego w Polsce. Posiadając certyfikat CCIM i będąc studentką MBA na Akademii Leona Koźmińskiego, Joanna pogłębia swoją wiedzę ekspercką z zakresu zarządzania i wprowadzania innowacji do biznesu. W 7R SA koncentruje się na wzmocnieniu strategii sprzedażowej i odpowiada za transakcje najmu kilkuset tysięcy metrów kwadratowych dla firm z takich sektorów jak: FMCG, TSL, farmaceutyczny, motoryzacyjny, produkcji oraz e-commerce. Joanna współpracuje również z funduszami inwestycyjnymi, budując trwałe relacje biznesowe. Kładzie nacisk na efektywność energetyczną i odpowiedzialność społeczną, dostosowując strategię 7R do branżowych trendów zmierzających w kierunku zrównoważonego rozwoju. Wcześniej była właścicielką agencji nieruchomości i zdobywała doświadczenie zawodowe pracując w agencji reklamowej oraz kancelarii prawnej. Jest absolwentką Uniwersytetu Jagiellońskiego, AGH i Politechniki Krakowskiej.
Ekspert rynku nieruchomości komercyjnych z 20-letnim doświadczeniem zawodowym, zdobytym w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Doświadczenie zawodowe Piotra obejmuje m.in.: szereg projektów doradczych świadczonych na rzecz użytkowników nieruchomości i inwestorów korporacyjnych, tworzenie i realizację biznesplanów, wynajem nieruchomości komercyjnych, analizy zyskowności inwestycji, realizacje inwestycji nieruchomościowych, opiniowanie projektów inwestycyjnych, pozyskiwanie terenów inwestycyjnych, zarządzanie projektami, aktywami i przedsiębiorstwami w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Piotr przyczynił się do realizacji projektów nieruchomościowych o łącznej powierzchni użytkowej budynków wynoszącej ponad 1,5 mln m2. Przed SpaceFactory zajmował stanowiska: Leasing and Development Director (Poland) w P3 Logistic Parks, CEE Leasing Director i Członek Zarządu w licznych spółkach celowych Parkridge CEE, Leasing Manager w ProLogis, Leasing Director na Europę Środkową w Parkridge CE Developments i Senior Property Consultant w DTZ. Ukończył Stosunki Międzynarodowe (Specjalizacja Ekonomiczna) na Uniwersytecie Warszawskim, posiada tytuły: MRICS (nadany przez Royal Institution of Chartered Surveyors, UK) oraz CCIM (nadany przez CCIM Institute, USA).
Mimo wykształcenia ekonomicznego, swoje zawodowe życie związała z branżą IT. Przez ponad 20 lat pracowała w dużych, międzynarodowych korporacjach, jak Oracle i Microsoft, konsekwentnie rozwijając kompetencje w obszarze sprzedaży technologii i rozwiązań IT. Przeszła przez różne etapy, począwszy od budowania sieci partnerów, poprzez obsługę kluczowych klientów, aż po zarządzanie zespołami sprzedażowymi zarówno w Polsce jak i za granicą.
Kilka lat temu zdecydowała się na zmianę i opuściła korporacyjny świat, aby dołączyć do dynamicznie rozwijającej się organizacji ORA-600. Firma ta świadczy eksperckie usługi związane z zapewnieniem wydajności, bezpieczeństwa i stałego rozwoju środowiska bazodanowego Oracle. Praca wśród prawdziwych entuzjastów i najlepszych specjalistów na rynku przynosi jej ogromną satysfakcję. W wolnych chwilach chętnie wraca do swoich ulubionych miejsc: Gdańska, Barcelony czy Trogiru.
Product Manager, praktyk sprzedaży, specjalista i pasjonat rozwiązań chmurowych. Z branżą IT związany jest od ponad 20-tu lat. W swojej karierze zawodowej tworzył zarówno projekty sprzedażowe jak i marketingowe. Od ponad 5 lat skupia się na projektowaniu i implementacji rozwiązań chmurowych w Grupie Play Rozwiązania dla Biznesu.
Absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie na kierunku elektronika. Karierę zawodową w branży IT rozpoczął w roku 1994. Brał udział w kilkuset projektach IT związanych z dystrybucją i logistyką. Blisko 30 lat związany z Quantum software.
Inżynier Sprzedaży w Zebra Technologies. Wspiera klientów z obszarów Transportu i Logistyki oraz sektora publicznego w planowaniu i wdrażaniu inwestycji w nowoczesne mobilne technologie, zwiększające efektywność i produktywność działań i procesów biznesowych. Dostarcza praktycznej wiedzy o portfolio produktów i rozwiązań partnerom biznesowym firmy Zebra Technologies.
dr Jacek Bartosiak – założyciel i właściciel Strategy&Future. Autor bestsellerowych książek dotyczących zmian geopolitycznych we współczesnym świecie. Dyrektor Programu Gier Wojennych i Symulacji Fundacji Pułaskiego; Senior Fellow w The Potomac Foundation w Waszyngtonie, współzałożyciel „Play of Battle”; współpracownik New Generation Warfare Centre w Waszyngtonie; członek zespołu doradczego pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego (2017–2018), prezes zarządu spółki Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. (2018–2019).Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, adwokat i partner zarządzający w kancelarii adwokackiej zajmującej się obsługą biznesu. Ekspert do spraw geopolityki i geostrategii, uczestnik debaty na temat sytuacji strategicznej Europy Środkowo-Wschodniej, zachodniego Pacyfiku i Eurazji.
Prof. dr hab. Wojciech Paprocki – profesor nauk ekonomicznych, od 1979 r. pracownik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Zainteresowania badawcze dotyczą funkcjonowania podmiotów reprezentujących stronę popytową oraz podażową na rynku, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości, barier i skutków implementacji technologii cyfrowych. Był aktywnym top-managerem w przedsiębiorstwach w Polsce i za granicą. Jest cenionym wykładowcą akademickim i doradcą biznesowym.
Magdalena Morze – zajmuje się tematyką human robot interaction, w kontekście badania jak ludzie współpracują z robotami, czy roboty mogą być kolegami z pracy, jakie czynniki wpływają na efektowną współpracę ludzi z robotami oraz czy wraz ze wzrostem autonomiczności robotów zmianie ulega także sposób pracy zespołów. Mocno wierzy w to jak zarządzać zespołami ludzie-roboty, jak HRI powinno być uwzględnione w zarządzaniu organizacjami.
W ramach doktoratu wdrożeniowego, przygotowywanego na Politechnice Poznańskiej, przeprowadziła badania w firmach w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii, dotyczące metod zarzadzania zespołami ludzie-roboty. Pracuje w ŁUKASIEWICZ – Poznańskim Instytucie Technologicznym, w Centrum Transformacji Cyfrowej.
Badania w Australii zrealizowała w ramach stażu naukowego w University of Technology w Sydney, w Centre for Advanced Manufacturing – Australian Cobotics Centre. Autorka publikacji naukowych i popularnonaukowych z obszaru HRI.
Członek Zarządu Unilever Poland Services, Dyrektor ds. Doskonalenia Operacji Logistycznych na Europę w firmie Unilever. Zarządza obszarem usprawnień procesów logistycznych, operacjami transportowymi zarówno opakowań, surowców jak również towarów gotowych w Europie jak i poza nią. Odpowiedzialna za projekty logistyczne, nowe rozwiązania mające na celu optymalizację i doskonalenie procesów logistycznych. Równocześnie odpowiada za centrum biznesu w Katowicach. Z firmą Unilever związana od 2017 roku, rozpoczęła pracę na stanowisku Managera ds. operacji transportowych dla produktów home & personal care, w trakcie której wprowadziła usprawnienia mające na celu optymalizację utylizacji samochodów, scentralizowała operacje przesunięć międzymagazynowych na obszarze Europy. Była odpowiedzialna za jedną z największych transformacji w obszarze logistyki europejskiej w Unilever, odpowiada za kolejne projekty centralizacyjne/transformacyjne.
Od ponad 17 lat związana z szeroko pojętą logistyką, pracowała z największymi operatorami logistycznymi (Kuehne Nagel, Hellmann, FM, Raben). Zarządzała zróżnicowanymi procesami, począwszy od sprzedaży usług logistycznych, poprzez zarzadzanie procesami magazynowymi, Customer service aż po repack.
Prywatnie mama dwóch fantastycznych chłopców. Uwielbia spędzać czas aktywnie, pływa, jeździ na rowerze. Prezes zarządu Miejskiego Klubu Piłkarskiego składającego się z drużyny seniorów grających w lidze okręgowej, jak również Akademii Piłkarskiej trenujących dzieci od 5-go roku życia.
Pracownikiem Kaufland Polska jest od 2006 roku. Swoją ścieżkę zawodowa rozpoczął jako pracownik wydania towaru. W kolejnych latach pracował jako dysponent wysyłki. W 2008 roku przeszedł do działu Transportu i zajmował się początkowo planowaniem transportu, a od 2010 roku objął stanowisko kierownika zmiany. Stanowisko Dyrektora działu piastuje od 2017 roku.
Dział Transportu i Opakowań Zwrotnych zajmuje się przede wszystkim organizacją dostaw do marketów sieci Kaufland, obrotem jednostek ładunkowych na styku działów SCM i sprzedaży oraz optymalizacją kosztów transportu i stałym kontaktem z przewoźnikami firmy.
Posiada 17-letnie doświadczenie w logistyce firmy Kaufland. Przeszedł drogę od kompletacji towaru jako magazynier, poprzez sterowanie i kontrolę procesów magazynowych jako dysponent, oraz tworzenie raportów i sprawozdań logistycznych jako analityk. Obecnie zarządza działem, który zajmuję się koordynacją i sterowaniem systemowym procesów przyjęcia oraz wydania towaru. Równolegle – z pasji – prowadzi i sukcesywnie wdraża kilka projektów usprawniających monitoring pracy w działach produkcyjnych oraz wspierających rozwój pracowników. Dzięki zdobyciu różnorodnego doświadczenia, postrzega procesy i problemy logistyki z wielu różnych perspektyw.
Monika Wypych Popiołek – entuzjasta zagadnień związanych z obszarem zakupów. Obecnie kieruję zespołem zaopatrzenia w firmie produkcyjno handlowej. Dodatkowo jestem wykładowcą na uczelni wyższej, gdzie wspieram studentów wiedzą według autorskiego programu nauczania z zakresu zakupów. Jednocześnie współpracuję z firmami szkoleniowymi, z którymi realizuję warsztaty. Specjalizuję się we współpracy z dostawcami i prowadzeniem biznesu z kontrahentami azjatyckimi. Finalistka i laureatka ogólnopolskiego konkursu LIDER ZAKUPÓW 2022 i 2023 w obszarze modelowania procesów zakupowych pozwalające generować oszczędności – efektywne kupowanie na rynkach dużego ryzyka. W 2023 zdobywczyni statuetki LIDERA ZAKUPÓW w obszarze zastosowania AI w codziennej pracy kupców.
W ciągu 25 lat swojej kariery kierował operacjami logistycznymi i zakupowymi dla międzynarodowych firm w Europie i Ameryce. Karierę zawodową rozpoczął w firmie Raben, gdzie odpowiadał za rozbudowę sieci i wdrożenie Szybkiej Paczki (obecnie GLS Polska). W firmie Philips zarządzał działami zakupów dla transportu dla wszystkich fabryk w Europie Środkowo-Wschodniej, a później został globalnym menedżerem ds. zakupów dla kontraktów 3PL. W Reckitt Benckiser był odpowiedzialny za przetargi i operacje transportowe dla wszystkich europejskich fabryk, a po przeniesieniu się do USA zarządzał operacjami logistycznymi w Ameryce Północnej. Po powrocie do Europy pracował dla firmy Amazon, gdzie zaprojektował i zaimplementował dedykowane flotowe operacje ze słynnymi niebieskimi przyczepami Amazon, a następnie odpowiadał za planowanie i operacje transportu „middle mile” w Europie, zarządzając zespołem ponad 500 osób . W 2019 roku postanowił wykorzystać tę rozległą wiedzę do założenia własnej firmy konsultingowej – XTL Consulting, w której oferuje usługi w celu usprawnienia procesów logistycznych, wyboru i wdrożenia logistycznych rozwiązań informatycznych, wspierania procesów przetargowych i benchmarking. Dodatkowo firma oferuje wsparcie w zakresie ESG (raportowanie zrównoważonego rozwoju / CSRD) oraz wspiera firmy transportowe w przejściu na bezemisyjne ciężarówki. Współpracuje z firmą konsultingową Bain Consulting jako Senior External Advisor wspierając projekty swoją wiedzą z zakresu logistyki. W latach 2022-2023 był odpowiedzialny za stworzenie działu innowacji dla Grupy Raben.
Marcin Bober jako Sales Manager odpowiada za zarządzanie sprzedażą organizacji Newland w Polsce. Od 2020 roku pracuje nad budowaniem świadomości marki poprzez rozwijanie sieci partnerskiej oraz współpracę z dystrybutorami na rynku lokalnym.
Lider, menadżer, coach z ponad 30-letnią praktyką w biznesie.
Grzegorz jest praktykiem w zakresie opracowywania i wdrażania zmian strategicznych. Szczególnie specjalizuje się projektach związanych z rozwojem biznesu oraz w budowie i organizacji zespołów sprzedażowych. Od najmniejszych do kilkuset osobowych. Swoją karierę zawodową rozpoczął jako handlowiec w pięcioosobowej firmie. Później piastował funkcje zarządcze w kilku firmach o różnym profilu działalności, różnej wielkości, zarówno w B2B jak i B2C. Aktualnie jest liderem Pionu Rozwoju Biznesu w firmie MGL (grupa Mago), gdzie między innymi odpowiada za projekt utworzenia dywizji rozwiązań automatycznych dla magazynów.
Współzałożyciel i wiceprezes zarządu Quantum software S. A., spółki specjalizującej się w narzędziach informatycznych wspomagających zarządzanie łańcuchem dostaw. Pełni również funkcję członka zarządu Quantum Qguar Sp. z o. o.. W latach dziewięćdziesiątych minionego wieku, szlify informatyczno-logistyczne zdobywał w dużych międzynarodowych firmach w Niemczech. Od 1997 roku mocno zaangażowany w rozwój polskiej logistyki oraz promocję zaawansowanych rozwiązań IT dla sieci dostaw. Swoje zainteresowania koncentruje wokół nowych technologii oraz nowych modeli biznesowych. Wolny czas lubi spędzać z książką. Wiele inspiracji do działań czerpie ze świata przyrody.
Lider dawnej firmy Promexim, który pełnił bardzo ważną rolę w tej firmie. Jest także założycielem i prezesem firmy Frans Maas Polska, którą kierował i zarządzał przez wiele lat, aż do momentu, gdy firma została przejęta przez DFDS. Po tym wydarzeniu został założycielem i prezesem firmy Diera, która kontynuuje tradycję firmy Promexim. W ten sposób wniósł swoje wieloletnie doświadczenie i wiedzę z dziedziny logistyki i transportu do nowego przedsięwzięcia i kontynuuje prowadzenie biznesu w sposób, który odpowiada wartościom i filozofii jej właściciela.