Ewolucja, nowoczesne technologie – tak, ale przede wszystkim człowiek – jego rola i znaczenie, jego potencjał i różnorodność jaką tworzy w organizacji i kulturze – to główne zagadnienia tegorocznej Trendowni. Trendy to nie tylko to, co znajdziemy na głównych stronach portali. Trendy rzeczywiste to zjawiska, działania, strategie i technologie, które znajdujemy w firmach. Wykładowcy Trendowni z różnych firm, przedstawili uczestnikom konferencji to, co dzieje się w ich organizacjach, w którą stronę kierują działania, gdzie szukają wskazówek. W 2017 roku spotkaliśmy się w Licheniu i przez dwa dni analizowaliśmy współczesny świat ekonomii, produkcji i logistyki.
W rozpoczynającym tegoroczną Trendownię wystąpieniu prof. Krzysztof Rutkowski z Katedry Logistyki Szkoły Głównej Handlowej zastanawiał się, czy w rok po przedstawieniu podczas Trendowni haseł rewolucji, nie czas dokładniej przyjrzeć się zjawisku. Co przyniósł mijający rok? Czy rewolucja z wpisanym w swoją naturę dynamizmem, zmieniła nasz świat? Profesor przypominał o konieczności dostosowywania się do zmian, twórczego działania i współpracy, o budowaniu przewagi konkurencyjnej nie tylko na technologii, ale również o wykorzystywaniu w niej twórczego potencjału człowieka. Gdzie są więc rewolucyjne technologiczne zmiany, o których tak głośno? Profesor Rutkowski przeanalizował pod tym kątem ubiegły rok. Nie znalazł rewolucji tylko, parafrazując Hamletowskie „Słowa, słowa, słowa”, jedynie: slogany, slogany, slogany. Zmiany zachodzące w gospodarce, technologii, logistyce to część procesu ewolucyjnego. Technologie, które mają wspomagać przemysł 4.0, znajdują się na różnych etapach rozwoju: dojrzała robotyzacja, będące w fazie wzrostowej Big Data, czy nowe technologie, jak druk 3D, drony, pojazdy autonomiczne – nie tworzą synergii. Zarządzanie łańcuchem dostaw to sztuka neutralizacji zagrożeń – profesor Rutkowski przypomniał uczestnikom konferencji o zagrożeniach najważniejszych, odniósł się do cyberataków, zjawiska Brexitu i tzw. efektu Trumpa, a sytuację w zarządzaniu łańcuchem dostaw porównał w finałowej metaforze do jazdy rollercoasterem.
O tym, jak zarządzać wielokulturowymi przedsiębiorstwami, opowiadał w swoim wystąpieniu Rafał Juraszek z Pratt & Whitney. Wielokulturowość można znaleźć wszędzie – widoczna jest już m.in. w różnych sposobach zarządzania i myślenia w USA oraz Europie. Dlatego współpraca wymaga godzenia ze sobą na pozór sprzecznych interesów. Rafał Juraszek przedstawił przykład połączenia konkurujących firm w jeden model biznesowy: trzech producentów, dostawców części, połączyło potencjał, aby stworzyć synergię i zbudować silny biznes, oparty na wielokulturowości. Sztuka ta jednak wymaga jasnych i przejrzystych zasad dla wszystkich oraz uświadomienia sobie korzyści wynikających z synergii. Wielokulturowość przedsiębiorstw bywa także wyzwaniem dla IT – kiedy trzeba integrować system na poziomie globalnym, a w różnych kulturach różnie rozumiane i zapisywane są procesy przedsiębiorstwa. Wielokulturowość staje się czasami problemem, gdy należy mobilizować różne dywizje firmy, aby działały jak jeden organizm. Wszyscy muszą mieć jedną wizję, strategię i cel. Człowiek bywa niedoceniany, gdy koncentrujemy się na technologiach, maszynach. A to właśnie jego rola ma największe znaczenie. Żeby korzystać z zalet wielokulturowości, należy się poznać, komunikować i współpracować. Budując relacje, niwelujemy ryzyko.
Piotr Bzowski, Leasing & Development Director P3 Logistic Parks w Polsce, opowiedział o trendach i wizji dotyczącej logistyki i magazynów. Zorganizowana przez P3 w ubiegłym roku konferencja poświęcona trendom w biznesie i ich wpływie na logistykę, pomogła pracownikom firmy wnikliwie spojrzeć na rynek i na bieżąco trzymać rękę na pulsie. Czy coraz większa świadomość ekologiczna wpłynie na projektowanie magazynów? Zdaniem Piotra Bzowskiego, to już się dzieje – prelegent zaprezentował nowoczesne energooszczędne rozwiązania stosowane z powodzeniem w magazynach P3 i korzyści jakie z nich wynikają. Zmiana oświetlenia na LED-owe, zastosowanie paneli słonecznych do podgrzewania wody, czy tylko samych kranów na podczerwień, znacząco wpływa na obniżenie kosztów mediów. I to właśnie zwiększenia standardów specyfikacji i efektywności energetycznej będą oczekiwać w przyszłości klienci. Nowoczesne planowanie i możliwości, jakie daje odpowiednie dostosowanie się do potrzeb najemcy magazynu, zaprezentowane zostały także na przykładzie przebudowy magazynu dla InPost, w którym znajduje się sortownia przesyłek. Przebudowa zwiększyła o 60% liczbę obsługiwanych paczek.
Zmiany w zachowaniu klientów stawiają przed logistyką kolejne wyzwania. Mają one bardzo duży wpływ na sposób organizacji logistyki w sieciach sprzedaży detalicznej. Skutkami rozwoju e-commerce są m.in. niższe marże, wyższe koszty logistyczne i spadek liczby odwiedzin sklepów. Aby utrzymać się na rynku, firmy muszą dostosować się do zmian i preferencji klientów. Jednym z rozwiązań jest wprowadzenie strategii omnichannel. Jacek Liber z firmy Honeywell opowiedział podczas Trendowni o rozwiązaniach, dzięki którym możemy usprawnić procesy logistyczne i o technologiach, które mają pomagać w rozwiązywaniu problemów, m.in. systemach sterowanych głosowo. Wspomaganie pracy systemami pomagającymi zarządzać stanem, usprawniającymi kompletację, zapewnia utrzymanie wysokiego poziomu obsługi i tym samym satysfakcji klienta. Niebagatelne znaczenie ma możliwość znaczącego wyeliminowania błędów, skrócenia czasu szkolenia nowych pracowników i zwiększenia produktywności.
Leszek Szelerski z LafargeHolcim zachęcał podczas swojego wystąpienia do kreatywności i poszukiwania nowych rozwiązań w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Tytułem wystąpienia był znaczący cytat z Gandhiego: „Bądź zmianą, którą pragniesz ujrzeć w świecie”. I tą wskazówką, zdaniem prelegenta, powinien kierować się w działaniach nowoczesny menedżer. Zmiany, które obserwujemy wokół nas, wywołane są przez digitalizację. Musimy rozumieć technologie i pozostawać otwartymi. Zmian nie unikniemy, więc i kulturę organizacyjną firmy powinniśmy tak ukształtować, aby szybko reagowała na potrzeby rynku. Zdaniem Leszka Szelerskiego kluczowe jest, aby nie bać się zmian, kreować je i posiadać wysoko rozwinięte kompetencje społeczne. Prelegent przedstawił rozwiązanie, które pomogło mu się wyróżnić i jednocześnie rozwiązać problemy w zarządzaniu przewozami. Proponuje dostawcom w szczycie sezonu IVO – Individual Value Offer. Po ustaleniu potrzeb transportowych firmy w ciągu roku, odpowiednio przystosował strukturę dostaw – tworzą ją roczna umowa na flotę dedykowaną (oparta na ryczałcie), kilkumiesięczne umowy na flotę term, czyli pojazdy kontraktowe (na podobnych zasadach) oraz spot, czyli transport za stawki cennikowe. Odpowiednia struktura dostawców oraz cen pozwala w aktywny sposób zarządzać terminami dostaw do klientów i oferować im rabaty na transport bez generowania dodatkowych kosztów dla firmy.
Jedna z najprężniej działających polskich firm transportowych Vive Transport, podczas ubiegłorocznej Trendowni proponowała utworzenie klastra transportowego wykorzystującego wymienne nadwozia BDF. W tym roku Adam Opoka zaprezentował korzyści wynikające z jego funkcjonowania. Trzon klastra opiera się na taborze Vive Transport, a do współpracy zaproszono dotychczasowych podwykonawców, firmy: Aga – Guderski, Omega Pilzno, Marathon Poznań i Bespol. Jego interesariuszami są dostawcy paliw, środków transportu (nadwozia BDF i pojazdy), ośrodki rozliczania kierowców, ubezpieczyciele oraz kancelarie prawne. Dzięki klastrowi optymalizowane są koszty bez straty w jakości. Zdaniem przedstawiciela Vive, przystąpieniem do klastra powinny być szczególnie zainteresowani producenci opakowań, sprzętu AGD, części samochodowych czy też mebli oraz architektury ogrodowej. Zestawy BDF wykorzystywane przez VIVE posiadają ładowność 120 m3, czyli o 1/3 większą niż standardowe naczepy 90 m3. Tym samym można zabrać 38, a nie 34 palety euro. Załadunek może być prowadzony z góry, z boku i od tyłu. Istnieje też możliwość zwiększenia wysokości dachu, na czas załadunku. Dużą korzyścią z używania BDF jest możliwość formowania załadunku bez udziału pojazdu. Nadwozia pozostawione są do dyspozycji załadowcy/odbiorcy, załadunek odbywa się w czasie zmniejszonej aktywności magazynu, nie ma groźby powstania kosztów postoju.
Jak skrócić czas przygotowania promocji? Czas na fizyczne przygotowanie promocji, od akceptacji decyzji do pojawienia się towaru na półce, ulega skróceniu. Łukasz Dubina z firmy Raben przedstawił rozwiązania i usługi co-packingowe, które wpływają na przyśpieszenie standardowego cyklu. Zakres usług i kompetencje związane z przygotowaniem towaru w firmie Raben są coraz szersze i znacząco usprawniają cały proces. Prelegent opowiedział o usłudze VAS w zleceniu, czyli MTO (make to order) przy etykietowaniu. Proces jest stosowany przy naturalizacji produktów na eksport. Jedną z korzyści jest brak konieczności utrzymywania zapasu, a tym samym dopasowanie podaży do popytu szczególnie wolno i średnio rotujących towarów. Dzięki takiemu procesowi realizacja zamówienia jest znaczenie szybsza niż w standardowym procesie co-packingu na stock, wiąże się też z mniejszą liczbą procesów handligowych i prostszą administracją. Jednym z trendów jest przesuwanie do operatorów logistycznych części procesów. W tendencję tą wpisuje się kolejna usługa Raben, jaką jest Active Kitting, czyli tworzenie zestawu do zlecenia. Proces cechuje się podobnymi do MTO zaletami. Powstają nowe kompetencje pakowania – Łukasz Dubina przedstawił je m.in. na przykładzie usług dla klienta z branży zajmującej się produkcją napojów.
Tomasz Papaj z Copa-Data, firmy specjalizującej się w innowacjach w zakresie oprogramowania HMI/SCADA oraz dynamicznego raportowania, zaprezentował uczestnikom konferencji nowoczesną i elastyczną rodzinę oprogramowania wspomagającego proces produkcji oraz zarządzania. Oprogramowanie nadzorujące i kontrolujące przebieg procesu produkcyjnego zenon od ponad 25 lat umożliwia automatyzację, sterowanie, wizualizację i raportowanie w przedsiębiorstwach działających w różnych branżach. Rodzinę oprogramowania tworzą: zenon Analyzer, zenon Supervisory, zenon Operator i zenon Logic oraz specjalne wersje systemu dotyczące m.in. zarządzania energią, czy wspierania procesów walidacji. Tomasz Papaj przedstawił przykłady wykorzystania systemu w realizacjach różnych projektów, m.in. w projekcie mającym na celu zwiększenie wydajności procesu pakowania i paletyzacji. Przed wdrożeniem projektu częste alarmy wywoływane podczas pracy automatycznego paletyzera worków z cementem powodowały długotrwałe przestoje pracy, interwencje służb technicznych i serwisowych i dodatkowe koszty. Po wdrożeniu systemu zenon firma uzyskała możliwość pełnej analizy alarmów oraz czasu pracy maszyn i efektywności ich wykorzystania. Liczb awarii zmniejszyła się, a oszczędności kosztów wyniosły 20%.
Prowadząc biznes, często zadajemy sobie pytanie, czy biznes jest bezpieczny w sieci. Na pytania pojawiające się podczas analizy bezpieczeństwa sieci, odpowiadał w swojej prelekcji Dariusz Wyrosławski, szef IS PMO na obszar EMEA w Grupie Bunge. Ludzie stanowią o tym, czy biznes będzie bezpieczny. „Miękkie”, ludzkie aspekty bezpieczeństwa biznesu w sieci są dzisiaj nie mniej ważne od „twardych”, software’owych i hardware’owych oraz komunikacyjnych elementów. Prelegent przedstawił matryce, na których przeanalizowany został stosunek zaufania do kontroli oraz prywatności do bezpieczeństwa. Biznes prowadzony w sieci odnaleźć można w każdej z powstałych relacji. Aby zbudować bezpieczeństwo, istotne jest uświadomienie sobie, ile możemy stracić przez zagrożenia z sieci i zidentyfikowanie zadań krytycznych przy podejściu reaktywnym i proaktywnym. Budowanie bezpieczeństwa firmy w sieci, to budowanie twierdzy z silnie strzeżonymi wrotami.
Automatyzacja jest jednym z głównych trendów w logistyce pozwalającym na zwiększenie wydajności i bezpieczeństwa pracy. Dotyczy jednak przeważnie powtarzalnych czynności i procesów. Automatyzacja transportu wewnętrznego nie sprawdzała się w przypadku produktów niejednorodnych i niespaletyzowanych. O rozwiązaniu zwiększającym efektywność kompletacji o 30% opowiedział podczas Trendowni Rafał Pańczyk ze Still Polska. Inteligentne połączenie człowieka z maszyną – wózkiem, który podąża autonomicznie za operatorem, stanowi w kompletacji produktów niejednorodnych idealne rozwiązanie. Dzięki nowatorskiej konstrukcji wózek iGo neo CX towarzyszy osobie kompletującej na każdym kroku podczas pracy, samodzielnie podjeżdżając pod odpowiednie gniazdo i omijając przeszkody. Operator może się więc całkowicie skupić na kompletacji bez potrzeby operowania wózkiem. Zaprezentowany wózek wyposażony jest w laserowy skaner (PSA), który gwarantuje bezpieczeństwo pracy podczas kompletacji. Wózek iGo neo CX zdobył już wiele wyróżnień branżowych, w tym nagrodę główną w konkursie „Najlepszy produkt dla logistyki, transportu i produkcji 2016”.
Wyjątkowy wykład zakończył cykl prelekcji pierwszego dnia Trendowni. O reakcjach mózgu na złożoność sytuacji biznesowych opowiadał prof. UAM dr hab. Maciej Błaszak. Pracując w warunkach silnej presji czasowej, menedżer wykazuje silną skłonność do upraszczania rzeczywistości, w której wiedza, kompetencje i potrzeby jego pracowników oraz klientów zaczynają wyglądać na homogenne. Dla zapracowanego kierownika wszyscy tak samo myślą, to samo potrafią i tego samego chcą. Standaryzacja ta jest nieuprawniona, bo ludzie się różnią. Różnorodność ujawnia się, gdy zwalniamy tempo. Bardzo ważnym elementem dla mózgu jest czas wolny. Wyłącz koncentrację! – apelował profesor Błaszak i podkreślał, że im bardziej chcemy być kreatywni, tym mniej takimi jesteśmy. Różnorodność zespołu może, ale nie musi być zaletą. Sprawdza się doskonale w zadaniach heurystycznych, natomiast nie ma dla niej miejsca w zadaniach algorytmicznych. Czasami pojawienie się w naszych głowach lepszego pomysłu blokowane jest przez efekt nastawienia, ideę, którą mamy już w głowie. Aby tego uniknąć, należy dzięki luźnemu zapoznawaniu się z materiałem, wytworzyć w mózgu haczyki neuronalne, na których będzie rozpięte myślenie analityczne.
W jakim stopniu menedżerowie logistyki wykorzystują megatrendy w swoich firmach? Na ten temat dyskutowali uczestnicy debaty zorganizowanej na zakończenie pierwszego dnia konferencji. Prowadząca dyskusję prof. dr hab. Jana Pieregud z Katedry Transportu SGH przyjrzała się megatrendom, trendom i minitrendom współczesnego świata. W dyskusji udział wzięli Katarzyna Piątkowska z Coca-Cola HBC Polska, Rafał Juraszek z Pratt & Whitney, Piotr Pietrzak z firmy Philips oraz Leszek Szelerski z LafargeHolcim. Dużym wyzwaniem dla firm, dla logistyki pozostaje umiejętność wychwytywania wczesnych sygnałów o zmianach na rynku, aby wykorzystać je do budowania strategii i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. W zarządzaniu wiele mówi się o analityce Big Data, ale jej rozwój niesie ze sobą również zagrożenia. Uczestnicy debaty poruszyli problem sprawdzania wiarygodności danych i umiejętnego ich wykorzystywania. Musimy nauczyć się korzystać z tego narzędzia i znaleźć po prostu czas na analizowanie. Debatę zakończyła rozmowa na temat przenikania się światów wirtualnego i fizycznego w zarządzaniu łańcuchem dostaw. Cyfryzacja, wirtualizacja nabierają znaczenia, odsuwają człowieka od niektórych zadań, a my musimy uczyć się zarządzania połączonymi światami w łańcuchach dostaw.
Prof. dr hab. Wojciech Paprocki z Katedry Transportu SGH w swoim wykładzie przyjrzał się obsesjom współczesnego świata. Impulsy, które sprawiają, że zaczynamy działać, od dawna towarzyszą człowiekowi. Potencjał swojego mózgu człowiek zaczął wykorzystywać, gdy został do tego zmuszony. W kwietniu br. Mark Zuckenberg opisał nowe środowisko, w którym generacji Z przyjdzie żyć i prowadzić biznes w rozszerzonej rzeczywistości. Wyzwaniem staje się uczestnictwo w wirtualnym świecie, w którym obok siebie znajdą się: cyfrowe odwzorowanie rzeczywistości analogowej, różnorodne formy wzbogacające tę rzeczywistość oraz twórczość mająca jedynie formę wirtualną. Jedną z nowych obsesji jest e-mobility. Zauroczenie automatyzacją pojazdów nie przekłada się jeszcze na rzeczywistość. Rozwiązania e-mobility można już znaleźć w pociągach i metrze, ale na pełną automatyzację w transporcie drogowym jeszcze musimy poczekać. Kolejne emocje zdaniem profesora Paprockiego wywołuje obsesja „w chmurze”. Od korzystania z „chmury” odstrasza małe przedsiębiorstwa brak przekonania co do bezpieczeństwa danych, kierują się one emocjami, a nie wiedzą. Dla dużych podmiotów gospodarczych problemem jest z kolei brak wpływu na kształtowanie serwisu oferowanego w „chmurze” – tu skupienie się na dominacji przewyższa znacznie ocenę racjonalności. Konsekwencje obsesji: w świecie biznesu liczy się (tylko) świat cyfrowy. Efekty obsesji przynoszą korzyści osobom trzecim. Jesteśmy beneficjentami obsesji.
Czy w polskim garażu mogą powstawać rozwiązania na miarę oczekiwań Przemysłu 4.0? Okazuje się, że tak. Każdy z nas może wziąć udział w rewolucji i podążać za najnowszymi trendami. O tym przekonywał uczestników Trendowni Jarosław Krawczyk z polskiej firmy TheusLED, opowiadając historię o grupie zapaleńców, którzy postanowili przyłączyć się do kolejnej rewolucji przemysłowej. Prosto z garażu TheusLED pochodzą pierwsze zaprojektowane przed trzema laty oprawy ledowe Prometheus. Od tego czasu powstają coraz to nowe projekty stosowane i realizowane z powodzeniem w produkcji, logistyce i nie tylko. Firma projektuje i dostarcza moduły LED dla Night Searcher w UK i Hong-Kongu, produkuje profesjonalne oprawy akwariowe na rynki skandynawskie, ale także specjalistyczne oprawy do działów kontroli jakości w firmach poligraficznych i drukarniach. System Prometheus został już rozbudowany – oprawy i czujki systemu komunikują się bezprzewodowo w topologii MESH z centralką systemu sterowania, z dostępem przez przeglądarkę internetową i aplikacje na urządzenia mobilne, umożliwiając m.in. raportowanie zużycia energii, czy zdalne ustawianie czujek. A kolejne duże realizacje w firmach produkcyjnych i z branży TSL potwierdzają tylko tezę, z którą wstąpił prelegent – rozwiązania dla Przemysłu 4.0 tworzą nie tylko giganci, ale również „garażowcy”, którzy niskim kosztem, dzięki kreatywności i wiedzy tworzą swoją własną historię.
Współczesnej ekonomii nie możemy oceniać przy założeniu istnienia równowagi, gdyż tworzy ją układ będący w ciągłym ruchu. Ekonomię złożoności określają przypadkowość, niedeterminizm, otwartość na zmianę i poszukiwanie sensu. Aby odnaleźć się w tym niepewnym, skomplikowanym świecie szukamy analogicznych zjawisk w świecie przyrody. Tu spotykamy różnorodność, która jest jedną z najdoskonalszych broni, jakie wykształciła i promuje przyroda do walki o przetrwanie. I właśnie między innymi o sile, jaką za sobą niesie różnorodność w organizacji opowiadał podczas swojego wystąpienia Marek Jędra z firmy Quantum. Siłę bioróżnorodności w grupie osłabia spostrzeganie selektywne, błąd potwierdzania, kultura uprzejmości i kultura autorytetu. Jak więc dbać o zachowanie różnorodności w organizacji? Na ile możemy manipulować przy tworzeniu kultury, w której każda jednostka w grupie, ma szanse wnieść do ekosystemu swoje unikalne wartości, własny punkt widzenia? W pielęgnowaniu różnorodności kierować powinniśmy się otwartością, synergią i wspólnym celem. Możemy o nią dbać poprzez wzajemną (wspólną) edukację i pielęgnację kultury obcowania z ludźmi o innym punkcie widzenia. Nauczymy się czerpać korzyści z różnorodności – to nasza rola, jako menedżerów – podkreślał Marek Jędra.
Technologie mobilne wykorzystywane w logistyce zmieniają postrzeganie świata – świat cyfrowy przeniknął rzeczywistość sieci dostaw i produkcji. Informacje o innowacjach w technologiach mobilnych przekazał uczestnikom Trendowni Patryk Dondziak z Zebra Technologies. Mobilne wymiarowanie do operacji wysyłkowych – to temat, który nie jest nowy, ale proces dokonywania pomiarów został udoskonalony. Teraz możliwe jest już mobilne wymiarowanie niestandardowych przesyłek w kilka sekund, co okazuje się niezwykle przydatne w optymalizacji przestrzeni załadunkowej. Zastosowanie w logistyce coraz częściej znajdują okulary z rozszerzoną rzeczywistością, które zapewniają dużo większą wydajność niż terminal naręczny. Ciekawym przykładem wykorzystania mobilności i technologii bluetooth, zaprezentowanym przez Patryka Dondziaka, był punkt nadawania i odbioru paczek DPD w Austrii. Dzięki zastosowaniu terminali i drukarek mobilnych czynność nadawania przesyłki przebiega błyskawicznie.
Technologii blockchain, jako nowemu modelowi wymiany informacji, poświęcił swoje wystąpienie Piotr Pietrzak z firmy Philips. Przewagę konkurencyjną przedsiębiorstw tworzą odpowiednio wykorzystane rozwiązania informatyczne – technologia blockchain może stać się tu kluczowa. Daje wiele możliwości, ale niesie ze sobą także zagrożenia. W obecnym modelu łańcucha dostaw kupujący i sprzedający pozostają w relacjach między sobą a bankiem, banki także utrzymują wzajemne relacje. W łańcuchu dostaw jutra utrzymane zostaną te same bezpośrednie związki, ale wzbogacone zostaną zaufaniem i transparentnością przepływu towarów i pieniędzy. Blockchain to zdecentralizowany model, dzięki któremu możemy m.in. lepiej śledzić zamówienia, redukować błędy w przetwarzaniu płatności i audytów, otrzymywać w czasie rzeczywistym informacje zwrotne od konsumentów i zdobywać ich zaufanie. Piotr Pietrzak podkreślił, że blockchain ma szansę stać się naszym sprzymierzeńcem, jeśli tylko zostanie poprawnie wykorzystany.
Przesłania ostatniego wykładu tegorocznej Trendowni stanowią podsumowanie rozważań dotyczących trendów współczesnego świata. Prof. dr hab. Piotr Płoszajski kierownik Katedry Teorii Zarządzania SGH zainspirowany lekturą listu Angeli Ahrendts, Senior VP, Apple, który napisała do córek, zebrał swoje uwagi wynikające z obserwacji zmieniającego się świata. Co zalecała Angela Ahrendts swoim córkom? Zawsze bądźcie obecne, czytajcie sygnały, trzymajcie się swoich zasad i nigdy nie cofajcie się więcej, niż trzeba… Jesteśmy świadkami transformacji całego systemu produkcji, zarządzania i rządzenia. Technologia wymusza zmianę metod marketingowych, struktur i procesów organizacyjnych, wpływa też na życie ludzi: ich relacje, kryteria wyborów życiowych i mechanizmy na rynku pracy. Rewolucje w biznesie dzieją się, gdy zmieniamy zachowanie. A w biznesie ważną rolę ogrywają szczęśliwe zdarzenia, spotkanie się ludzi i nawiązanie przez nich współpracy. Nastąpił kres zarządzania biznesowego, jakie znaliśmy do tej pory. Zdaniem profesora Płoszajskiego najważniejsze są słabe sygnały i umiejętność ich czytania, a także poszukiwanie istoty – prostoty zjawisk. Biznes przeżywa koniec ery małych pytań. Mieliśmy obsesję na punkcie efektywności i optymalizacji, a pytania skurczyły się do krótkich zapytań typu: ile możemy zaoszczędzić? Prof. Płoszajski zauważa, że nadszedł czas na zadawanie pytań o istotę, o to dlaczego jesteśmy w biznesie, co powinniśmy przestać robić i na naukę sztuki samodestrukcji.
Ważnym elementem corocznego spotkania specjalistów logistyki, transportu i produkcji jest część towarzyska – spotkania podczas bankietu są okazją do wymiany pomysłów, idei w nieformalnych rozmowach. W tym roku wieczornemu spotkaniu towarzyszyła rywalizacja trzech drużyn w kalamburach.
Dziękujemy wszystkim za przybycie na Trendownię, za inspiracje, ciekawe spotkania i rozmowy. Dziękujemy również naszym partnerom za wsparcie. Co przyniesie 2017 rok? Nowe technologie, zmiany społeczne, nowe zagrożenia? Przyglądajmy się słabym sygnałom, inspirujmy różnorodnością i nie bójmy się wprowadzać własnych zmian. Do zobaczenia za rok na Trendowni!
Relację przygotowała: Kina Wiśniewska
Trendownia adresowana jest do menedżerów i dyrektorów, którzy odpowiedzialni są w firmach za obszar produkcji lub logistyki. Trendownia to również doskonałe miejsce dla wielu członków zarządów, którzy w swoich decyzjach chcą uwzględniać najnowsze trendy w gospodarce. Zamiarem organizatorów jest omówienie najbardziej aktualnych trendów w gronie ekspertów.
Staramy się oddać głos przedstawicielom firm oraz świata nauki, którzy na co dzień sięgają po najnowsze trendy lub sami je wyznaczają. Trendy w produkcji i logistyce, widziane okiem praktykujących ekspertów z danych dziedzin, są więc tematem przewodnim konferencji.
O wynikach firm decyduje dzisiaj umiejętność błyskawicznego dotarcia do ważnych informacji oraz szybkość ich wykorzystania. Choć może się wydawać że internet ułatwia nam to zadanie, w praktyce często bywa inaczej. Nadmiar informacji oraz chroniczny brak czasu, odsuwa w bliżej nieokreśloną przyszłość poszukiwania i selekcję wiedzy, która już jutro może stanowić o naszym istnieniu. Trendownia daje dostęp do skomasowanej porcji wiedzy.
W trakcie 10 edycji Forum Praktyków Logistyki, uczestnicy najbardziej doceniali informacje o bieżących kierunkach rozwoju branży. Postanowiliśmy więc położyć jeszcze większy nacisk na tendencje branżowe. Skoro o trendach rozmawiamy od dawna, a teraz jeszcze intensywniej, nazwaliśmy rzeczy po imieniu. Przy okazji udało nam się sięgnąć po nazwę wyraźnie dopasowaną do profilu konferencji. Po trzech edycjach Trendowni wiemy, że decyzja była słuszna.
To dosyć naturalne połączenie, ponieważ współczesne sieci dostaw to zaawansowana sztuka współpracy wszystkich uczestników. Logistycy, patrząc na tendencje jakie mają miejsce w firmach produkcyjnych, mogą szybciej i efektywniej planować ewentualne zmiany. Producenci, obserwując trendy w logistyce, również mogą myśleć o ewentualnej ewolucji z odpowiednim wyprzedzeniem.
Trendownia to między innymi integracja środowiska menedżerów logistyki i produkcji. Dwa dni wykładów, część ekspozycyjna, uroczysta kolacja, bankiet oraz konkursy, sprzyjają atmosferze nawiązywania nowych kontaktów oraz podtrzymywania starych dobrych przyjaźni.
Lider dawnej firmy Promexim, który pełnił bardzo ważną rolę w tej firmie. Jest także założycielem i prezesem firmy Frans Maas Polska, którą kierował i zarządzał przez wiele lat, aż do momentu, gdy firma została przejęta przez DFDS. Po tym wydarzeniu został założycielem i prezesem firmy Diera, która kontynuuje tradycję firmy Promexim. W ten sposób wniósł swoje wieloletnie doświadczenie i wiedzę z dziedziny logistyki i transportu do nowego przedsięwzięcia i kontynuuje prowadzenie biznesu w sposób, który odpowiada wartościom i filozofii jej właściciela.